În lungile călătorii făcute în Peru, cu autocarul, pentru a ne deplasa de la un obiectiv turistic la altul, s-a nimerit să vorbească la microfon şi „Mircea”, apelat aşa, fără titluri şi funcţii, de conducătorul grupului nostru, Zsigmond Zsolt.
Mircea lua microfonul şi ne prezenta diverse teme de istorie, religie, istoria artei, arhitectură etc. Eram uimiţi de vasta sa cultură şi de orizontul său spiritual (este şi un excelent vorbitor de limbă spaniolă, petrecând mai mulţi ani în Ecuador, ca decan al unei facultăţi de artă).
Ei bine, într-una din zile, a abordat câteva probleme legate de istoria României: intrarea ţării noastre în Primul Război Mondial, evadarea, de pe frontul aceluiaşi război, a prinţului Carol, pentru a se căsători, la Odessa, cu Zizi Lambrino, rolul Reginei Maria la tratativele Conferinţei de Pace de la Paris, din 1920. Discutând despre evenimente mai recente, ne-a explicat cum a fost aleasă data de 1 Decembrie ca Zi Naţională a României, asigurându-ne apoi că ne va aduce informaţii noi despre retragerea trupelor sovietice din România, în 1958.
Arătându-ne interesaţi de activitatea sa, am aflat că este nu doar un cunoscut artist, ci şi un prosper om de afaceri. Ne-a spus că a urmat Liceul de Artă din Craiova, unde l-a avut profesor pe Ilie Berindei, autorul statuii lui Avram Iancu, din centrul Clujului. A studiat apoi la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” (actuala Universitate de Artă şi Design) din Cluj, unde i-a fost maestru sculptorul Mircea Spătaru.
Imediat după Revoluţia din decembrie 1989, are şansa de a pleca în Ecuador, în împrejurări care ţin parcă de o pagină de roman: „Eram în biroul imens al Secretarului General al Guvernului, Nicolae Olteanu… fostul Cabinet Doi… Cu câteva zile înainte, un telefon ne invita la Guvern… Noul Guvern al lui Petre Roman… Şi parcă aud: Eu voi pleca Ambasador în Ecuador… Vreţi să veniţi să deschideţi o expoziţie acolo? Aveţi 5 minute să vă hotărâţi… Şi a ieşit… M-am uitat la Doina şi am decis: Plecăm, lăsăm copilul la socri şi… Încotro? Nu ştiam unde e pe hartă Quito… Am făcut 42 de taboluri în 27 de zile… A fost o expoziţie bombă, vernisată de Vicepreşedintele Republicii… La deschidere a fost şi Rectorul Universităţii San Francisco… şi în 15 septembrie eram profesor universitar la Catedra de desen…”[1]
Întors în ţară, Mircea Cornel Rusu a construit prima fabrică privată de alcool din România. În 2002, a închis fabrica şi s-a apucat de pictură, pictând iconostasul de la Biserica „Sfânta Cruce” din Baia Mare. A trecut apoi la sculptură, realizând un triptic pentru Biserica „Sfântul Anton” din Baia Mare, alcătuit din Iisus înviat, Sfânta Maria cu pruncul Iisus şi Altar.
În aceeaşî biserică se află şi sculptura în lemn de nuc, Iisus pe cruce.
Tot la Baia Mare, dar la Biserica Greco-Catolică „Sfântul Anton de Padova”, se află statuia în marmură, Sfântul Anton de Padova, ţinându-l în braţe pe pruncul Iisus, a aceluiaşi artist.
La propunerea primarului oraşului Baia Sprie, Dorin-Vasile Paşca, Mircea Cornel Rusu a realizat sculptura Sfânta Maria, aflată în centrul oraşului Baia Sprie.
Puţină lume ştie că, după o tragedie din familie (moartea unicului fiu, Bogdan), familia Doina şi Mircea Cornel Rusu construiesc o Biserică-Mănăstire (având ca model Biserica Bolniţa, de lângă Mănăstirea Cozia), în localitatea Berinţa, comuna Copalnic-Mănăştur, din judeţul Maramureş, numită Mănăstirea „Sfântul Apostol Andrei-Bogdana”, unde este îngropat şi fiul artistului, Bogdan.
Pentru lucrările sale cu profil religios şi eforturile de a construi Biserica-Mănăstire „Sfântul Apostol Andrei-Bogdana”, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel i-a oferit Ordinul „Maica Domnului Rugătoarea”.
Extrem de modest, ne-a relatat, totuşi, câteva crâmpeie din munca depusă la finalizarea impunătoarei statui, în marmură, a Reginei Maria, dezvelită, în 2022, la Alba Iulia, când s-a împlinit un secol de la încoronarea Regelui Ferdinand şi a Reginei Maria, în Cetatea Unirii. Sculptura Regina Maria are o înălțime de trei metri și este făcută dintr-un singur bloc de marmură, de 22 de tone, fiind considerată cea mai mare statuie realizată dintr-un singur bloc de marmură. Blocul de marmură de Rușchița a fost adus la casa artistului din Tăuții-Măgherăuș, iar în jurul acestui bloc de marmură, sculptorul şi-a ridicat atelierul, în care a fost desăvârşită opera.
Povestea realizării acestei statui o găsim în excelenta lucrare: Viorica Pârja, Alexandru Nicolici. Fotografii: Mircea Rusu, Ghiţă Porumb, Regina Maria. Povestea unei statui. [Prefaţă de acad. Răzvan Theodorescu], Tipografia şi Editura Maestro, Maramureş, 2022.
Despre tainele atelierului său de creaţie, artistul mărturisea, cu altă ocazie: „Eu lucrez numai în marmură. Este greu, foarte greu, dar am ambiție, am putere de muncă și reușesc să realizez ce îmi propun. Lucrarea de la Biserica «Sfântul Anton» este făcută din marmură de Carrara. O marmură mai moale. Se poate lucra mai ușor. Dar marmura românească de la Rușchița este mai tare. Mai greu de lucrat, dar și mult mai rezistentă. Sculpturile din marmura românească rezistă cu mult mai mult decât cele din marmură de Carrara”[2].
Revenind la discuțiile cu Mircea Cornel Rusu, am aflat informaţii şi despre complexul de la Biserica „Sfântul Anton”
din Baia Mare. „A fost realizat în etape, spunea autorul. Prima dată am dus, am donat un crucifix din lemn de nuc. Apoi am făcut Altarul, care este recompus din două mâini în rugăciune, are vreo cinci metri înălțime, dar biserica este destul de generoasă. În față, pe partea stângă, se află Fecioara Maria cu Iisus la vârsta de 12 ani, iar în partea dreaptă este Iisus înviat. Simbolic, Iisus face pasul spre lume. Lucrările sunt făcute din marmură de Carrara. În rest, ce să vă spun. Eu permanent desenez, studiez, pe lângă activitățile mele curente… În momentul în care am o lucrare mare, cum este proiectul cu Regina Maria, nu mă mai ocup de altceva”[3], a spus artistul băimărean, în interviul luat de ziaristul Nicolae Teremtuş.
A fost o bucurie întâlnirea cu acest minunat artist şi om de cultură, care venea pentru a doua oară în Peru şi ne-a mărturisit că va mai veni, dacă va avea ocazia, fiind fascinat şi el de obiectivele turistice de aici. Pentru noi a fost şi un excelent ghid, la numeroasele monumente, pe care le-am vizitat în Peru.
[1] Viorica Pârja, Alexandru Nicolici, Regina Maria. Povestea unei statui.[ Prefaţă de acad. Răzvan Theodorescu], Tipografia şi Editura Maestro, Maramureş, 2022.
[2] Nicolae Teremtuş, Mircea Rusu, un sculptor din elita artei, în Gazeta de Maramureş, 19 sept. 2022.
[3] Ibidem.