Ȋn perioada 14-16 iulie a.c., studenţii Colegiului Studenţesc de Performanţă Academică (CSPA) din cadrul Universităţii “Babeş-Bolyai” (UBB) au participat, la Baza de Practică şi Agrement din localitatea Baru, jud. Hunedoara, la sesiunea ştiinţifică de susţinere a lucrărilor de final de an, conform tradiţiei şi statutului CSPA. La această sesiune ştiinţifică au luat parte şi studenţi care au beneficiat, în anul academic recent încheiat, de burse de performanţă acordate de UBB şi care trebuiau să îşi prezinte rezultatele proiectelor de cercetare cu care au concurat pentru bursele respective. Toţi fac parte din noua structura a UBB, NEXT GENERATION.
S-au prezentat în total un număr de 24 de lucrări ştiinţifice, multe cu caracter interdisciplinar (unele comunicări aveau 2-3 autori, de la diverse facultăţi). Iată câteva titluri, care depun mărturie despre nivelul înalt de specializare al studenţilor (coordonaţi de cadre didactice la fel de competente): Roxana-Alexandra Popa, Noi compuși seleniu-organici și complecși diorganostaniu (IV) ai acestora, cu potențială activitate biologică; Tork Souad-Diana, Enzime MIO noi (native și mutante), pentru sinteza aminoacizilor non-naturali; Diana-Lucia Miholca şi Adrian Onicaş, Detectarea depresiei pe baza datelor fMRI, folosind tehnici de învățare automată; Kandrai Konrád, Evaluarea stării de tensiuni și deformații în zona proximală a osului femural; Aurica Sângeorzan, Fără soț și fără tată – jertfe de război. Văduve, orfani și invalizi în Transilvania după „Marele Război”. Studiu de caz: Valea Someșului Mare; Bianca Bosoancă şi Cristian Gavriloaia, Eficiență energetică şi energie regenerabilă în contextul european actual; Cristiana Martin, Aplicaţii biomedicale ale plasmelor nontermice în contact cu lichidele; Lavinia Boticaş şi Dana Lazăr, Analiza teleseismelor și a înregistrărilor seismometrului educațional ROEDUSEIS (FȘIM-UBB), în vederea evidențierii și interpretării fazelor seismice; Ioana Palade, Ioana Pop, Ioana Boştenaru, Stereotipii în printurile publicitare din revistele pentru femei. Implicații asupra stimei de sine. Studiu de caz: femeia ca sex-simbol; Adrian Onicaş, Corelate neurale ale impulsivității în ADHD, tulburare bipolară și schizofrenie: o abordare dimensională; Ana-Maria Deliu, James Joyce: o abordare poststructuralistă a romanului secolului XX; Iolanda-Veronica Ganea, Monitorizarea factorilor de mediu din arealul Lacu Sărat, jud. Brăila. Studiu de caz: dezvoltarea unor metode de depoluare a apelor de suprafață saline și analiza lor comparativă.
Simpla parcurgere a acestor titluri arată, cum spuneam, gradul înalt de specializare al studenţilor, implicarea lor în probleme de mare actualitate şi importanţă, prioritare pentru ştiinţa contemporană (poluarea, resursele regenerabile, sănătatea, politica demografică, valorificarea documentelor istorice etc.). Să nu uit să spun că lucrările au fost susţinute cu mult aplomb, fără emoţii, trădând din partea studenţilor o mare experienţă, acumulată la conferinţe naţionale şi internaţionale. Ȋn mod cert, din rândurile acestor studenţi se vor recruta viitoarele cadre didactice universitare, cercetătorii şi savanţii viitorului.
Ȋn cea de-a treia zi, participanţii au audiat conferinţa Cum se scrie un text ştiinţific. Disciplinele umaniste, susţinută de semnatarul acestor rânduri, după care s-au acordat diplomele de participare şi premiile CSPA.
La întoarcere, am vizita Biserica “Sfântul Nicolae” din Densuş, una dintre cele mai vechi biserici din România, Cetatea din Alba Iulia şi Muzeul “Lucian Blaga” din Lancrăm, unde s-a născut propunerea de a o invita pe Doamna Dorli Blaga, fiica marelui poet, la o întâlnire cu studenţii clujeni.
P.S. Studenţii mi-au făcut o surpriza extraordinară: mi-au acordat o diplomă, pentru cei patru ani de implicare în activitatea CSPA. Le mulţumesc foarte mult!