Drept la replică, în revista Renaşterea: Câteva precizări  pentru dl  prof. univ. dr. Mircea Popa

D

În revista Renaşterea (anul XXXV, nr. 3 (407), mart. 2024, p. 8), a apărut următorul Drept la replică:

Câteva precizări  pentru dl  prof. univ. dr. Mircea Popa

În revista Renaşterea (anul XXXV, serie nouă, nr. 1 (405), ianuarie 2024, p. 7), dl prof. univ. dr. Mircea Popa publică articolul Ion Agârbiceanu şi un articol necunoscut despre Craciun, în care există mai multe inadvertenţe, referitoare la volumul editat de mine: Ion Agârbiceanu, Articole cu caracter ecleziastic (1903-1945 – nu 19450, cum scrie domnia sa). Ediţie îngrijită, notă asupra ediţiei, note şi comentarii de Ilie Rad. Prefaţă de Pr. Prof. univ. dr. Stelian Tofană, Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2018.

Iată despre ce este vorba:

  1. Articolul Isus în România nu este deloc „total necunoscut pentru opera publicistică a lui Ion Agârbiceanu”, cum afirmă domnia sa, spre finalul introducerii pe care o face. Dimpotrivă. Articolul Isus în România este publicat de mine, în ediţia amintită mai sus, la p. 227-230, conform şi fotografiei alăturate, cu prima pagină.
  2. În Nota asupra ediţiei, la acelaşi volum, p. XXII, am precizat: „Toate reproducerile de articole, după cum se poate vedea din capitolul Note şi comentarii, s-au făcut exclusiv după prima apariţie.” Or, textul Isus în România a apărut iniţial în Ţara noastră, anul X, nr. 1, 25 dec. 1929, p. 20-23 (de unde l-am reprodus şi eu), fiind semnat Ion Agârbiceanu. A fost reluat în Transilvania, anul LXI, nr. 11-12, nov.-dec. 1930, p. 87-88, şi, iată, şi în Someşul, Dej, 1930, nr. 1 (1 ianuarie), p. 2, cum a descoperit dl prof. univ. dr. Mircea Popa.

Pentru mine, ca editor, importante erau data şi locul primei apariţii a unui articol, nu reluările ulterioare. Or, articolul din Someşul este o reluare, făcută probabil după revista Ţara noastră.

  1. „Adresându-ne spre lămuriri Notei asupra ediţiei – scrie dl prof. univ. dr. Mircea Popa –, am aflat că editorul s-a limitat doar la Biobibliografia lui D. Vatamaniuc.” Nu este adevărat. Am spus, în Notă asupra ediţiei, la p. XVIII: „La cele 199 de articole inventariate în lucrarea menţionată şi preluate de noi, am mai adăugat încă 66 de articole ecleziastice, nemenţionate de D. Vatamaniuc la capitolul amintit.” Aşadar, de aici rezultă clar „sporul documentar adus de ediţie” şi faptul că nu m-am limitat la lucrarea lui D. Vatamaniuc.
  2. Nu este adevărat că articolul Isus în România „nu figurează între cele repertoriate în acest volum, şi nici în lista lui de (sic!) D. Vatamaniuc.” Dimpotrivă. Articolul a fost reprodus de mine în ediţia amintită, cum am arătat deja, fiind inventariat şi de D. Vatamaniuc, la p. 252, poziţia 3235, unde scrie: „Ţara noastră, X, nr. 1, 25 dec. 1929, p. 20-23; Transilvania, LXI, nr. 11-12, nov.-dec. 1930, p. 87-88”. Dacă dl prof. univ. dr. Mircea Popa citea cu atenţie Nota asupra ediţiei, la cartea editată de mine, găsea următoarea precizare, făcută la p. XVII: „Articolelor menţionate la acest capitol nu li se indică şi titlul, cum se întâmplă cu restul miilor de articole inventariate, ci doar locul apariţiei, din motive uşor de înţeles: multe articole aveau în titlu cuvinte sau sintagme precum Dumnezeu, Isus, bolşevismul ateist, creştinism etc., care nu cadrau cu regimul comunist, în timpul căruia a apărut lucrarea lui D. Vatamaniuc.”
  3. Nu este adevărat că, din inventarul făcut de D. Vatamaniuc, „lipseşte în mod ciudat [revista] Someşul.” La pagina XVII, Dimitrie Vatamaniuc scrie, în capitolul Lista publicaţiilor: „Someşul. Dej. 1924-1934”.
  4. Când se citează o ediţie, trebuie date toate informaţiile de pe foaia de titlu, nu doar ce scrie pe pagina de gardă. Dacă autorul a dorit să minimizeze contribuţia mea la volum (ediţie îngrijită, notă asupra ediţiei, note şi comentarii), nu înţeleg de ce a fost omis numele distinsului Părinte Prof. univ. dr. Stelian Tofană, care a scris o excepţională prefaţă la acest volum.

Prof. univ. dr. Ilie Rad

Adaugă comentariu