Judecata Regelui Solomon (miercuri, 22 august 2012)

Rafael, Judecata Regelui Solomon. Sursa: Internet.

 

               A devenit celebrǎ povestea unui caz de judecatǎ, care a aparţinut celebrului personaj biblic, Solomon.

          Iatǎ, de pe site-ul http://www.lecturirecenzate.ro/2010/11/14/biblia-6-judecata-lui-solomon, povestea pe scurt a acestui caz (accesare la 22 august 2012):

          “Solomon ajunse rege, urmându-i lui David, tatăl său. Lui Solomon i se arătă Domnul în vis şi îl întrebă ce ar vrea să-i dăruiască. Solomon ceru pricepere, ca să ştie să judece drept. Auzind că nu vrea bogăţie sau viaţă lungă, Dumnezeu a fost  mulţumit şi i-a dat ce a cerut, înţelepciune pentru o judecată dreapta, ba, mai mult, i-a dăruit şi ce nu ceruse: bogăţie şi slavă.

          Şi au venit odată la judecata lui Solomon două femei. Amândouă născuseră în aceeaşi casă câte un copil, cam în acelaşi  timp. Într-o noapte, copilul uneia dintre ele a murit, iar ea l-a schimbat cu copilul celeilalte. Aceasta, când s-a trezit, a cunoscut că nu e copilul ei lângă ea si a înţeles ce se întâmplase, când şi-a văzut copilul la cealaltă. Aceea nu a recunoscut şi au venit la judecată. Şi în faţa regelui Solomon  cele două mame se certau şi spunea fiecare că e al ei copilaşul cel viu.

          Atunci regele Solomon a cerut o sabie, apoi a zis să fie tăiat în două copilaşul cel viu şi să i se dea fiecăreia câte o jumătate de copil. Mama adevărată, ca să îşi salveze copilul,  s-a rugat de rege să îi dea celeilalte copilul şi să nu îl omoare. Mincinoasa, nefiind copilul ei şi poate bucurându-se că are să îi moară copilul şi celeilalte, cum îi murise ei, zise să fie tăiat, ca să nu fie nici al ei, nici al celeilalte.

          Regele Solomon, auzind acestea, a hotărât pe dată să i se dea copilul mamei adevărate, zicând să i se dea aceleia copilul cel viu, că ea este mama lui.

          Tot poporul lui Israel a rămas uimit auzind de aşa o judecată dreaptă şi iscusită, care şi astăzi este dată drept pildă.”

          Mi-am amintit de acest extraordinar caz de judecatǎ dreaptǎ cu ocazia recentei decizii a Curţii Constituţionale a României, care nu a validat referendumul pentru demiterea preşedintelui Traian Bǎsescu.

          Aşa cum se ştie, simbolul cel vechi al judecǎţii drepte este o femeie cu ochii legaţi şi cu un cântar cu douǎ talere, pe care se pun faptele supuse judecǎţii. Se întelege cǎ ochii legaţi sugereazǎ faptul cǎ va fi o judecatǎ obiectivǎ, neinfluenţatǎ de nimic. Asa ar fi trebuit sǎ fie şi la recenta decizie a CCR: sǎ se punǎ pe cele douǎ talere toate faptele. Listele pe care s-a votat la referendum au fost greşite, pentru cǎ pe ele s-au aflat şi persoane decedate, şi cei care şi-au pierdut dreptul de vot, şi cei cu acte de identitate expirate etc. Pentru decizia CCR, Guvernul a trimis listele reale, actualizate, conform cǎrora pe liste nu mai erau 18 milioane de români cu drept de vot, ci mai puţini, poate vreo 15 milioane. În acesrt caz, cvorumul era asigurat şi preşedintele ar fi fost demis. Dar CCR a judecat pe baza celor 18 milioane de alegǎtori, cifrǎ, cum spuneam, nerealǎ, ignorând şi faptul cǎ referendumul a fost boicotat de cǎtre perşedintele suspendat şi formaţiunea care îl susţine (PDL).

          Dar cei 9 judecǎtori au ţinut cont de apartenenţa lor politicǎ, nu de fapte. Patru dintre ei aerau numiţi de PDL, cel desemnat de UDMR a votat în favoarea lui Bǎsescu, iar o judecǎtoare, numitǎ de USL, a trǎdat formaţiunea politicǎ graţie cǎreia este în CCR, aşa cǎ scorul final a fost 6-3.

          Cât de departe este aceastǎ decizie de dreapta judecatǎ a Regelui Solomon!

          Pe de altǎ parte, aceastǎ decizie, confortm “legii compensaţiei”, despre care am mai vorbit, este “rǎsplata” pentru mǎsurile “curat constituţionale” pe care le-a luat USD: schimbarea în regim de urgenţa a preşedinţilor celor douǎ camere, înlocuirea Avocatului Poporului cu un om “de-al casei”, trecerea Monitorului Oficial în curtea Guvernului etc. USL nu a luat în calcul importanţa numǎrului de alegǎtori pentru realizarea cvorumului (condiţie impusǎ de Uniunea Europeanǎ), nici modul în care va vota electoratul maghiar, nici posibilitatea boicotǎrii referendumului etc. Iar acum plǎteşte pentru aceastǎ lipsǎ de prevedere (un om prevǎzǎtor valoreazǎ cât doi oameni, am mai spus asta!).

 

Mergi sus